Sunday, February 1, 2009

Proud2BeRungusGirl

Rungus mrupakn slh 1 kaum etnik di Sabah.Majoriti kaum Rungus tdpt d daerah Kudat,kat kg aku la 2..hehe.Today, aku nak ceta sket ttg Rungus ni sbb aku ni pn kira Rungus jg la.My dad Brunei but not pure n my mumy is Rungus.Rungus tbahagi kpd 2, Rungus Tulen n Rungus Gonsomon.Mumy aku pula Rungus Gonsomon.Let me intoduce Rungus Traditional Costume..( Nenek aku hrp bla aku khwn dgn sapa2 nnt, dia nak aku pakai baju tradisi Rungus ni..haha..but too sexy..xmo la..hehe)


The Beauty of Rungus Girl



The Most Sexy Costume in Sabahan Ethnic


SENI TARI ETNIK RUNGUS

Then, aku nak ceta psl seni tari kaum Rungus yg d pggl 'Sumundai-Mongigol. Ia ditarikan oleh sorg llki n bbrp org pompuan diiringi paluan gong. Alat muzik yg d gunakn ialah 4buah gong n gendang yg d nmkn 'tontog'. Penari girl akn mrapatkn bahu antara 1 sm lain n mgerakkn tgn dgn lgkh2 yg perlahan n lembut.Apabila boy n girl sm2 mnari,ia d pggl 'miandak' dlm bhs Rungus. Aku da prnh try mnari tarian ni.Mmg xssh pn.hehe.









BAHASA RUNGUS

Bhs Rungus ni ada psamaan n pbezaan dgn bhs Kadazan n Dusun. Rsnya bla 3 etnik ni binteraksi antara 1 sm lain,mereka dpt mmahami bhs antara 1 sm lain. Spt yg aku gtau,Rungus tbahagi 2 iaitu Rungus Tulen n Rungus Gonsomon.Bezanya cuma Rungus Tulen mnekankn pgunaan huruf 'r' dlm pckpn mereka ttpi Rungus Gonsomon x. Cthnya :

Rungus Tulen :
Isai ngaran nu?

Rungus Gonsomon :
Isai ngaan nu?

Aku ni xla terer sgt ckp Rungus ni tp mmg phm n dpt bckp sket2.Dari aku kecik lg,aku da tbesa dgr bhs ni n aku ni mmg rjn btny klau ada yg aku xfhm. Kat rmh pn, mmg ckp Rungus jg apth lg klau blk kg kat Kudat. Nenek aku 90% ckp Rungus coz xbrp pndai ckp Mlayu. Aku pn ckp la wlaupn kdg2 aku ckp Mlayu jg.Suma adik beradik aku phm n pndai ckp bhs ni. So, kdg2 bla org bckp bhs Kadazan n Dusun aku blh phm.hehe


RUMAH PANJANG RUNGUS



Terletak di Kg. Bavanggazo, Kudat




Secara tradisinya, kaum Rungus tinggal di dlm rumah yg dibina di atas kaki bajang, ttpi dgn adanya perubahan dlm corak kehidupan masa kini, pemandangan seumpama tersebut semakin berkurangan. Rumah panjang Rungus terletak di Kg. Bavanggazo berhampiran Tinangol di Daerah Kudat. Di sini kita boleh tau ttg gaya hidup menarik komuniti ini yg dibina khusus mgunakn bhn2 tradisional ttpi diperindah dgn kmdhn moden spr tnds dan pancuran. Aku xpernah tggl kat rumah panjang ni actually.hehe.tp ni mrupakn slh satu warisan kaum Rungus.

No comments:

Post a Comment